Duik in de wereld van krachtige prestaties op het water met onze uitgebreide selectie inboard- en outboardmotoren. Ontdek aan de hand van de informatie welke motor het best bij u past. Naast de keuze uit de Vetus E-Line, Green Marine Motors, WaterWorld en E-Propulsion, bouwen wij ook andere merken naar wens in.
Vetus elektromotoren bieden de bekende kwaliteit van Vetus-producten voor een toegankelijke prijs. De motoren van Vetus zijn allemaal luchtgekoeld en uitgerust met een vloeistof gekoelde controller. De combinatie van deze twee systemen biedt het beste van beide werelden. Namelijk, door het warmlopen van de controller te voorkomen en toch de prijs van het systeem laag te houden. Vetus motoren zijn de zuinigste in hun klasse en daarnaast erg stil.
De motoren van Vetus zijn uitgerust met de speciale gashendel van Vetus die een eco-modus én een hoog vermogen-modus biedt. Bij hoog vermogen kan de motor tot wel 1600 toeren draaien. Verder komt de set met een contactslot en een bijbehorend controlepaneel, allemaal handig te verbinden met de Vetus V-Can kabels en connectoren.
Bij het installeren van een watergekoelde motor is het ten zeerste aan te raden om gebruik te maken van een gesloten koelsysteem met koelvloeistof zodat de motor niet kan vervuilen of verkalken door het buitenwater. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de boot dan ook niet meer winterklaar of vorstbestendig gemaakt hoeft te worden. In veel gevallen zijn sloepen uitgerust met een open koelsysteem en moet er dus een aanpassing aan de boot gemaakt worden. Om dit op te vangen heeft Vetus een eigen kielkoelingsyteem. Let wel, om dit te installeren moet de boot wel uit het water.
Optioneel is de Vetus E-line set uit te breiden met het bijbehorende Vetus display, dit biedt een uitzonderlijk goed inzicht in het verbruik en de actieradius van de boot. Een goedkopere mogelijkheid is gebruik te maken van een losse shunt zoals de Victron BMV712 of de Simarine Pico One.
Voor een kleine meerprijs kan de motor worden uitgerust met een Anderson connector om deze direct én veilig aan te sluiten aan onze accupakketten.
Green Marine Motors maakt al jaren een zeer betrouwbare luchtgekoelde motoren. Tussen de 4kW en 22kW zijn er meer dan voldoende modellen voor iedere toepassing. Deze GreenMarine motoren hebben en hoog koppel en zijn vaak met een lager vermogen toch al geschikt voor de grotere boten. Een voordeel is dat de motor en controller waterdicht zijn waardoor er minder vaak vocht gerelateerde problemen optreden. Daarnaast kunnen de motoren direct van richting draaien zonder enige vertraging. Dit betekent dat boten uitgerust met Green Marine motoren vaak hard kunnen remmen en goed manoeuvreren.
Omdat de motoren van Green Marine op een lager toerental van maximaal 1000 toeren zijn afgeregeld, is de motor bijzonder zuinig. Voor de gemiddelde grachtenboot is dit daarom ideaal. Indien het gewenst is om boven de rompsnelheid uit te, is een motor met een hoger maximaal toerental geschikter.
Bij luchtgekoelde motoren is het erg belangrijk om na te denken over de aanvoer van verse lucht om te zorgen dat de motoren voldoende kunnen koelen. Het beste is om hiervoor gebruik te maken van geforceerde aanvoer door een ventilator achter een ventilatierooster. Amsterdam Electric biedt hiervoor in verschillende capaciteiten zéér stille ventilatoren aan die direct aan een ventilatierooster gekoppeld kunnen worden.
De Green Marine motoren worden standaard geleverd met gashendel, frame en motorsteunen. Voor het aansluiten van het accupakket is er een standaard Anderson connector aansluiting.
Optioneel is de Green Marine motor set uit te breiden met het bijbehorende Green Marine display, dit biedt een goed inzicht in het verbruik en de vaarsnelheid van de boot. Een goedkopere mogelijkheid is gebruik te maken van een losse shunt zoals de Victron BMV712 of de Simarine Pico One.
WaterWorld maakt al langere tijd elektromotoren en heeft daardoor een mooi doorontwikkeld product. De motoren van WaterWorld zijn luchtgekoeld en erg compact voor het type motor. Hierdoor zijn de motoren zeer geschikt voor vooral kleinere boten met weinig ruimte. Het koppel van de WaterWorld motoren ligt iets lager dan bij concurrenten, waardoor er minder geforceerde koeling nodig is. Ook is het maximaal aantal toeren van 1300 rpm geschikter voor de kleinere en spitsere boten en minder geschikt voor bijvoorbeeld grote sloepen.
De WaterWorld set komt inclusief het bijbehorende scherm dat informatie geeft over de temperatuur van de motor, temperatuur van de controller, de staat van de accu’s en de actieradius op basis van vaarsnelheid. Dit bespaart een hoop geld én bedrading omdat er geen externe shunt nodig is.
Bij luchtgekoelde motoren is het erg belangrijk om na te denken over de aanvoer van verse lucht om te zorgen dat de motoren voldoende kunnen koelen. Het beste is om hiervoor gebruik te maken van geforceerde aanvoer door een ventilator achter een ventilatierooster. Amsterdam Electric biedt hiervoor in verschillende capaciteiten zéér stille ventilatoren aan die direct aan een ventilatierooster gekoppeld kunnen worden.
Amsterdam Electric biedt naast binnenboordmotoren ook één lijn buitenboord elektromotoren aan, namelijk die van E-Propulsion. Dit, omdat E-Propulsion volgens ons de mooiste prijs/kwaliteit verhouding aanbiedt. Daarnaast worden er complete pakketten aangeboden, waar dus geen inbouw bij komt kijken.
De motoren van E-Propulsion zijn voor hun klasse relatief stil en zuinig. Door de bekende buitenboordmotorbeugels en aansluitingen zijn deze pakketten uitzonderlijk makkelijk te aan te sluiten. Dit wordt nog versterkt door de bijbehorende acculijn van E-Propulsion, het geheel is plug-and-play.
E-Propulsion maakt zowel klassieke buitenboordmotoren als podmotoren. De podmotoren zijn ook erg interessant voor het aandrijven van lichtere sloepen. Wel moet er rekening gehouden worden met de kleine standaard schroef waardoor deze motoren ongeschikt zijn voor zwaardere boten, vooral die van tijd tot tijd met veel mensen of gewicht aan boord varen.
De motoren van E-Propulsion worden gekoeld door het water wat om de motor heen stroomt en hebben dus geen extra koeling nodig. Wel moeten de keerringen ééns in de 3 jaar gewisseld worden en is de motor hiermee niet onderhoudsvrij.
Wij verkopen niet alleen gehele aandrijflijnen, in veel gevallen verkopen we ook losse accupakketten of losse motoren inclusief aansluitmaterialen. Amsterdam Electric verkoopt geen losse aansluitmaterialen.
Wanneer een elektrische aandrijving vakkundig is aangesloten en ingebouwd is een elektrische aandrijving minstens zo veilig als een conventionele aandrijving. Daarom biedt Amsterdam Electric kant-en-klare pakketten aan die door professionals zijn aangesloten. Deze systemen zijn plug & play om ervoor te zorgen dat de klant geen elektrische aansluitingen hoeft te installeren. Als u dit toch zelf gaat installeren adviseren wij u een cursus te volgen voor het aansluiten van laag voltage-systemen en de juiste gereedschappen aan te schaffen.
Tot slot adviseert Amsterdam Electric om een brandblusser aan boord te nemen en het systeem volgens de voorschriften af te zekeren.
Laadpalen
U kunt uw boot opladen bij de laadpalen die Gemeente Amsterdam voor elektrische boten heeft gefaciliteerd. Op dit moment zijn dit tien laadvoorzieningen met ieder twee punten. Totaal 20 loodpunten. Dit aantal zal in de toekomst toenemen, gezien het feit dat alle pleziervaart in Amsterdam vanaf 2025 elektrisch moet zijn (bron: informatieavond elektrisch varen Gemeente Amsterdam).
Stroomboot
Er is ook een pilot met laadpunten bij woonboten aan het water gestart. Deze pilot wordt uitgevoerd door het bedrijf Stroomboot in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Aan de woonboten en eventuele horeca aan het water, komen laadpunten waar boten kunnen aanleggen om op te laden. Het eerste Stroomboot laadpunt in de Houthavens is klaar voor gebruik. (bron: https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoer/varen-amsterdam/elektrisch-varen/)
Aan huis opladen
Daarnaast kunt u natuurlijk stroom gebruiken van uw eigen huis als u aan het water woont. Tot slot bouwt Amsterdam Electric ook wisselbare accupakketten die u mee naar huis kunt nemen om op te laden. Aangezien dit duurder is om te bouwen en per toepassing kan verschillen wordt dit alleen op aanvraag geoffreerd.
Amsterdam Electric helpt u graag door plug & play pakketten te verkopen om u zoveel mogelijk werk uit handen te nemen. Verder helpen wij u door middel van meerdere instructievideo’s een stuk op weg.
Via Amsterdam Electric kunt u uw pakket professioneel laten installeren door Amsterdam Boat Service. Als u hier interesse in hebt kunt u een vrijblijvende offerte aanvragen. Bij deze aanvraag moet u meerdere foto’s van de boot, motorruimte en bedrading meesturen zodat er een duidelijke schatting van arbeidsuren kan worden gegeven.
Alle delen die Amsterdam Electric verkoopt vallen onder de standaard garantietermijn van de fabrikant. Aangezien dit per fabrikant en per product kan verschillen komt uw pakket met een volledig garantieoverzicht.
Per elektromotor kunnen belangrijke eigenschappen zoals verbruik, motorgeluid en installatiegemak flink verschillen. Daarom kunt u bij alle merken motoren die Amsterdam Electric aanbiedt vinden wat de unieke eigenschappen, voordelen en nadelen zijn. Het is daarom handig om van tevoren in kaart te brengen waar u naar op zoek bent en hoe groot of klein uw budget is. Daarnaast moet u hierin meenemen of u het pakket zelf gaat inbouwen en hoe ver uw technische kennis en kunde in dat geval reikt.
Bij de keuze voor het accupakket is het belangrijk allereerst te bepalen hoe lang u wilt varen. De vaartijd is leidend in de grootte (capaciteit) van het accupakket, daarbij telt ook het type accu dat u kiest mee. Aangezien niet alle accu’s volledig leeg gevaren kunnen worden speelt dit een rol in de benutbare capaciteit van uw pakket. Onze calculator rekent dan ook met de effectieve capaciteit van het pakket. In de basis adviseert Amsterdam Electric altijd lithium accu’s aangezien deze het langst meegaan, het meest compact zijn en volledig onderhouds- en daarmee storingsvrij zijn. Echter passen lithium accu’s niet in ieder budget, daarom bieden wij ook lood-zuur/tractie accu’s, AGM accu’s, Gel accu’s en lood-carbon accu’s aan. Bij ieder type accu dat u kiest kunt u een duidelijke beschrijving met voor- en nadelen vinden.
Om inzicht te krijgen in uw verbruik en hoe lang u kunt doorvaren hebt u een shunt en display nodig. Sommige motoren worden inclusief shunt geleverd, bij sommige hebt u de keus om deze van de leverancier of een derde partij aan te schaffen. Bij de producten die Amsterdam Electric aanbiedt kunt u gemakkelijk vinden welk systeem bij u past.
Voor uw apparatuur aan boord zoals verlichting en de bilgepomp hebt u een 12 Volt of 24 Volt omvormer nodig. Zo voorziet u uw huidige stroomnet van stroom via het accupakket van de nieuwe elektrische aandrijlijn. Bij Amsterdam Electric bieden wij alleen de Victron Orion omvormers aan, in verschillende voltages en ampèrages.
Met de juiste kennis is het niet heel moeilijk om zelf een aandrijving te installeren. Toch is het vaak moeilijk om de fijne details goed te krijgen. Denk hierbij aan het correct uitlijnen van de motor, het instellen van de accudisplay en het in bedrijf stellen van de aandrijving. Voor veel taken heb je speciaal gereedschap nodig en ervaring om te weten hoe je dit gebruikt. Het loont dan ook in veel gevallen om op zijn minst een plug & play systeem aan te schaffen of het pakket in te laten bouwen via Amsterdam Electric.
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie!