Van Turkse import tot Amsterdams icoon: een elektrische reddingssloep met 22 kW Vetus E-Line motor

Elektrisch passagiersschip in aanbouw bij Amsterdam Boat Service in Amsterdam-Noord, voorzien van Vetus 22 kW elektromotor en branding van Amsterdam Electric.
Mulder & Rijke reddingssloep, opnieuw opgebouwd tot elektrisch passagiersschip

Van reddingssloep tot elektrisch passagiersschip

Op de voormalige scheepswerf van De Vries Lentsch in Amsterdam-Noord werd in 1979 een klassieke reddingssloep gebouwd door de Nederlandse botenbouwer Mulder & Rijke. Decennia later keerde de boot — via een omweg uit Turkije — terug naar haar geboortegrond. Daar begon een volledig nieuw hoofdstuk: de transformatie tot elektrisch passagiersschip.

Terug naar de basis

Bij aankomst was de sloep nog grotendeels in originele staat. Maar om haar toekomstbestendig te maken, moest het casco volledig worden herbouwd. De zaag ging erin, totdat alleen de karakteristieke zeeg nog overbleef. Vervolgens bouwden we een nieuw stalen frame, behandeld met een tweecomponenten primer en lak, wat zorgde voor een duurzame basis.

Constructie in hout en epoxy

De opbouw – vloer, banken, dekken, potdeksel, wc en stuurstand – werd vervaardigd uit 22 mm okoumé hout, versterkt met keperweefselmatten en epoxyhars. Dit leverde niet alleen een stijve en lichte constructie op, maar ook een warme, klassieke uitstraling passend bij de originele lijnen van de sloep.

Elektrische aandrijving met Vetus en Energy Research

Voor de aandrijving kozen we voor de nieuwe Vetus E-Line 22 kW elektromotor elektromotor, een prototype dat ontwikkeld is voor krachtige en duurzame voortstuwing.
De energie wordt geleverd door een 30 kWh lithium accupakket van onze partner Energy Research BV. Samen zorgen ze voor een indrukwekkende combinatie van vermogen, efficiëntie en stilte – ideaal voor gebruik als elektrisch passagiersschip in de Amsterdamse grachten.

Dit project werd gerealiseerd in samenwerking met Amsterdam Boat Service en Vetus, en toont hoe Nederlandse scheepsbouwtraditie en moderne elektrische technologie perfect kunnen samengaan.

Vaareigenschappen: krachtig en wendbaar

De boot combineert een elegante zeeg, spitse neus en kont, aangehangen roer en puntige kiel met het directe koppel van de elektromotor. Het resultaat? Een stabiele maar uiterst wendbare boot – te vergelijken met een sportieve SUV op het water.

Dankzij het hoge koppel van de 22 kW motor accelereert de sloep moeiteloos, terwijl ze fluisterstil door de grachten glijdt. Zo blijft de authentieke charme van het schip behouden, maar dan met moderne prestaties en nul uitstoot.

Een typisch Amsterdams bouwproject

Wat ooit begon als een reddingssloep uit 1979, is nu een duurzaam, elektrisch passagiersschip dat volledig in Nederland werd herbouwd. Een eerbetoon aan klassieke scheepsbouw – en een blik op de toekomst van elektrisch varen in Amsterdam.

👉 Bekijk hieronder de foto’s van het project en ontdek het resultaat van deze unieke samenwerking tussen ambacht, innovatie en duurzame aandrijving.

Heeft u ook interesse in het laten bouwen, of verbouwen van uw boot? neem contact op met ons.

Elektrische reddingssloep met 22 kW Vetus E-Line motor varend door Amsterdam
Volledig elektrisch passagiersschip, gebouwd in samenwerking met Vetus
Ombouw van klassieke reddingssloep tot elektrisch passagiersschip in Amsterdam-Noord
Het fundament / frame van staal
Zeeg van de mulder en rijke
De Mulder en Rijke reddingsloep op de helling bij voormalig De Vries-Lentsch
Opbouw van akoume hout op het fundament, met luiken reeds behandeld met epoxy
De opbouw in okoumé hout versterkt met epoxyhars
De afgebouwde reddingsloep tot volwaardig passagiersschiep voor de Amsterdamse grachten
Het eindresultaat: van een originele Nederlandse reddingssloep tot een prachtig elektrisch passagiersschip, genaamd Ramses.
Elektrisch passagiersschip in aanbouw bij Amsterdam Boat Service in Amsterdam-Noord, voorzien van Vetus 22 kW elektromotor en branding van Amsterdam Electric.
De elektrische passagiersboot Ramses tijdens de bouw in Amsterdam-Noord, in samenwerking met Amsterdam Boat Service en aangedreven door een Vetus 22 kW motor.

Vond je dit interessant? Deel het met anderen!

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem dan contact met ons op via ons formulier.

en_US

Stay informed about the latest news