Verken de toekomst van varen met onze selectie hoogwaardige accu’s voor elektrische boten. Van grensverleggende technologie tot duurzame krachtbronnen – ontdek hoe wij jouw elektrische avonturen op het water naar nieuwe hoogten tillen. Stap aan boord en ervaar een naadloze mix van innovatie en prestaties.
Loodzuur, ook wel tractie accu’s, zijn doorgaans de goedkoopste en zwaarste accu’s die op dit moment gebruikt worden om maritieme elektromotoren aan te drijven. Het gaat hierbij om accu’s die regelmatig onderhoud nodig hebben en met zorg opgeladen en ontladen moeten worden. Als deze accu’s goed worden behandeld gaan ze lang mee en kun je er de voorgeschreven cycli behalen.
Om de accucapaciteit zo lang mogelijk goed te houden, is het belangrijk dat ze niet dieper dan 70% ontladen worden. De accucellen beschadigen indien ze dieper dan 80% worden ontladen, wat direct tot capaciteitsverlies leidt. Tevens wordt het afgeraden om tussentijds bij te laden. Hiermee maak je de accu op den duur ‘lui’, wat ook capaciteitsvermindering tot gevolg heeft.
Naast het zorgvuldig laden en ontladen, moet het demiwater van de het pakket zo nu en dan worden bijgevuld. Bij ontlading c.q. warmteontwikkeling verdampt dit water.
Voor het bijvullen wordt een op maat gemaakt bijvulsysteem geleverd dat ook aangeeft of de actuele waterstand hoog genoeg is.
Vooral in de industrie worden dit soort accu’s veel gebruikt en het zijn dan ook geen makkelijke cellen om mee te werken. Het grote gewicht en omvang maken ze ongeschikt voor gebruik in kleinere boten. Voor de grotere boten is het gebruik van loodzuur/tractiecellen een minder groot probleem. Vaak is ruimte hier geen probleem, tevens kunnen deze boten ook wel ballast gebruiken.
Omdat tractieaccu’s niet te diep ontladen mogen worden is het belangrijk dat er een capaciteit gekozen wordt die past bij het vermogen van de motor en de oplader. Daarom bieden wij in de calculator alleen de pakketten aan die bij de gekozen motor passen en nog wel opgeladen kunnen worden op een normaal 220V oplaadpunt.
De maximale levensduur, bij goede omgang, is 7 jaar en/of 1500 laadcycli.
Amsterdam Electric kan deze tractiepakketten in veel verschillende maten en capaciteiten leveren, in op maat gemaakte metalen of kunststof container met een Anderson connector om de motor op aan te sluiten.
Hiernaast ziet u een grafiek met de diepte van ontlading (DoD) van een tractie accu. Bij een ontlading van 70% zal het aantal cycli van ca. 1500 behaald worden.
In tegenstelling tot lood-zuur/tractieaccu’s hebben AGM- en Gel accu’s geen onderhoud nodig. Deze accu’s zijn afgesloten en kunnen dus, zolang ze rechtop geïnstalleerd worden, niet lekken. Ze kunnen met een maximale ontlading van 60% iets minder ontladen worden dan tractie accu’s en zijn daarmee iets duurder per kWh dan tractie accu’s. Qua maatvoering zijn er minder opties, maar omdat de AGM en Gel accu’s compacter zijn dan de loodzuurvariant, zijn ze geschikt voor de kleinere sloepen die aan een lager budget gebonden zijn. Omdat deze accu’s van dezelfde basisprincipes gebruik maken als de tractie accu’s moeten ook deze altijd goed opgeladen worden en is tussendoor opladen slecht voor het accupakket.
De maximale levensduur, bij goede omgang, is 7 jaar en/of 1200 laadcycli.
Amsterdam Electric kan deze pakketten in meerdere capaciteiten leveren, in kunststof container met bijbehorend aansluitmateriaal of in gesloten container met twee uitgaande connectoren voor de motor en oplader.
In de grafiek hier ziet u een curve die representatief is voor AGM en Gel accu’s. Bij een maximale ontlading van 60% kunnen er ca. 1200 cycli behaald worden.
Lood Carbon accu’s zijn de kwalitatief hoogwaardigste accu’s op loodzuurbasis die Amsterdam Electric aanbiedt. Deze accu’s lijken wat betreft formaat en gewicht op de AGM- en Gel accu’s. Ook dit type accu is lek- en onderhoudsvrij. Door het toevoegen van koolstof op de negatieve platen, verbetert de laad- en ontlading prestaties. Dit wil zeggen dat ze beter bestand zijn tegen diep ontladen en tussentijds bijladen. Deze eigenschappen resulteren doorgaans in een langere levensduur van de accu’s.
De maximale levensduur, bij goede omgang, is 7 jaar en/of 2500 laadcycli bij een DoD van 50%
Amsterdam Electric kan deze pakketten in meerdere capaciteiten leveren, in plastic container met bijbehorend aansluitmateriaal of in gesloten container met alleen 2 uitgaande connectoren voor de motor en oplader.
In de grafiek hiernaast ziet u de ontladingscurve van lood-carbon accu’s. Bij een maximale ontlading van 50% worden er ca. 2500 cycli behaald.
Naast lood-zuur accu’s biedt Amsterdam Electric ook meerdere modellen Lithium-Ion accu’s aan. Lithium biedt veel voordelen ten opzichte van de hierboven genoemde accu’s. Zoals de mogelijkheid om tussentijds op te laden, een benutbare capaciteit van 100% en een enorme energiedichtheid waardoor de accu’s compacter en veel lichter zijn. Amsterdam Electric heeft naast de standaardpakketten en uitbreidbare pakketten ook opties om volledig op maat gemaakte systemen te bouwen. Deze systemen zijn niet in de calculator te vinden maar kunnen bij interesse uitgewerkt worden. Bij de maximale ontlading van 100% hebben dit soort accu’s een minimum laadcycli van 2500. Indien er een maximale ontlading van 80% wordt aangehouden kan het aantal cycli oplopen tot 4000.
In de grafiek hiernaast ziet u dat er bij een DoD van 80% ca. 4000 cycli wordt behaald.
Energy Research maakt al jaren accu’s voor de maritieme sector en heeft daarmee een betrouwbaar en aantrekkelijk product op de markt.
De accu’s die Amsterdam Electric gebruikt is de 48v/100ah variant. Dit is een enkele accu van 40 kg met een capaciteit van 5 kWh, dit maakt het aansluiten een enorm gemak. Daarnaast kunt u gemakkelijk via de bijbehorende app de status van uw accu’s zien. Vooral voor de kleinere tot middelmaat sloepen is deze accu erg interessant, omdat je met één of twee accu’s al een pakket kunt samenstellen dat groot genoeg is om langere tijden te varen. Daarnaast kun je dit pakket, in tegenstelling tot de op maat gemaakte pakketten en lood-zuurpakketten, altijd uitbreiden met één of meerdere accu’s.
Naast de standaard 5 kWh-banken die Amsterdam Electric aanbiedt, bouwt Amsterdam Boat Service twee verschillende Lithium pakketten voor Amsterdam Electric. In de bouw van deze versies wordt de acculader en verschillende aansluitmaterialen reeds verwerkt wat circa €550,- scheelt in de aansluitmaterialen.
Deze accupakketten zijn opgebouwd uit de hoogste kwaliteit automotive lithium accucellen. De 9,7kWh en daarop gebaseerde accupakketten zijn opgebouwd uit gerecyclede Mercedes-Benz NMC[1] accucellen, de 14kWh en daarop gebaseerde accupakketten bestaan uit nieuwe aluminium LifePO4 [2] accucellen.
Door de gebruikte opbouw is het mogelijk deze pakketten uit te breiden naar de gewenste capaciteit binnen één verpakking. Hierdoor zijn deze accupakketten bijzonder compact in vergelijking met concurrerende accupakketten en wordt het vooral bij hogere capaciteiten een financieel interessante optie. Met andere woorden, met opschalen wordt snel voordeel behaald.
Ook daar waar ruimtegebrek een probleem is kunnen deze pakketten een uitkomst bieden, aangezien ze aanzienlijk minder volumineus zijn dan de eerdergenoemde 5 kWh-banken.
Ook de plug-en-play functie van dit accupakket is een voordeel. Het pakket wordt in een afgesloten plastic of stalen kist geleverd met daarin de accucellen, de acculader, de zekeringen, de shunt, de 48-Volt omvormer en de accuschakelaar. Dit betekent dat alleen de stekker van de acculader, de motor via Anderson-connector en de accukabels van de motor aangesloten hoeven te worden. Hierdoor is het niet meer nodig om de voor al deze losse onderdelen geschikte plekken te vinden en ze te bedraden. Dit voorkomt een complex dradenstel in de boot aan bedrading door de boot en dringt de installatietijd enorm terug.
Wij verkopen niet alleen gehele aandrijflijnen, in veel gevallen verkopen we ook losse accupakketten of losse motoren inclusief aansluitmaterialen. Amsterdam Electric verkoopt geen losse aansluitmaterialen.
Wanneer een elektrische aandrijving vakkundig is aangesloten en ingebouwd is een elektrische aandrijving minstens zo veilig als een conventionele aandrijving. Daarom biedt Amsterdam Electric kant-en-klare pakketten aan die door professionals zijn aangesloten. Deze systemen zijn plug & play om ervoor te zorgen dat de klant geen elektrische aansluitingen hoeft te installeren. Als u dit toch zelf gaat installeren adviseren wij u een cursus te volgen voor het aansluiten van laag voltage-systemen en de juiste gereedschappen aan te schaffen.
Tot slot adviseert Amsterdam Electric om een brandblusser aan boord te nemen en het systeem volgens de voorschriften af te zekeren.
Laadpalen
U kunt uw boot opladen bij de laadpalen die Gemeente Amsterdam voor elektrische boten heeft gefaciliteerd. Op dit moment zijn dit tien laadvoorzieningen met ieder twee punten. Totaal 20 loodpunten. Dit aantal zal in de toekomst toenemen, gezien het feit dat alle pleziervaart in Amsterdam vanaf 2025 elektrisch moet zijn (bron: informatieavond elektrisch varen Gemeente Amsterdam).
Stroomboot
Er is ook een pilot met laadpunten bij woonboten aan het water gestart. Deze pilot wordt uitgevoerd door het bedrijf Stroomboot in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Aan de woonboten en eventuele horeca aan het water, komen laadpunten waar boten kunnen aanleggen om op te laden. Het eerste Stroomboot laadpunt in de Houthavens is klaar voor gebruik. (bron: https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoer/varen-amsterdam/elektrisch-varen/)
Aan huis opladen
Daarnaast kunt u natuurlijk stroom gebruiken van uw eigen huis als u aan het water woont. Tot slot bouwt Amsterdam Electric ook wisselbare accupakketten die u mee naar huis kunt nemen om op te laden. Aangezien dit duurder is om te bouwen en per toepassing kan verschillen wordt dit alleen op aanvraag geoffreerd.
Amsterdam Electric helpt u graag door plug & play pakketten te verkopen om u zoveel mogelijk werk uit handen te nemen. Verder helpen wij u door middel van meerdere instructievideo’s een stuk op weg.
Via Amsterdam Electric kunt u uw pakket professioneel laten installeren door Amsterdam Boat Service. Als u hier interesse in hebt kunt u een vrijblijvende offerte aanvragen. Bij deze aanvraag moet u meerdere foto’s van de boot, motorruimte en bedrading meesturen zodat er een duidelijke schatting van arbeidsuren kan worden gegeven.
Alle delen die Amsterdam Electric verkoopt vallen onder de standaard garantietermijn van de fabrikant. Aangezien dit per fabrikant en per product kan verschillen komt uw pakket met een volledig garantieoverzicht.
Per elektromotor kunnen belangrijke eigenschappen zoals verbruik, motorgeluid en installatiegemak flink verschillen. Daarom kunt u bij alle merken motoren die Amsterdam Electric aanbiedt vinden wat de unieke eigenschappen, voordelen en nadelen zijn. Het is daarom handig om van tevoren in kaart te brengen waar u naar op zoek bent en hoe groot of klein uw budget is. Daarnaast moet u hierin meenemen of u het pakket zelf gaat inbouwen en hoe ver uw technische kennis en kunde in dat geval reikt.
Bij de keuze voor het accupakket is het belangrijk allereerst te bepalen hoe lang u wilt varen. De vaartijd is leidend in de grootte (capaciteit) van het accupakket, daarbij telt ook het type accu dat u kiest mee. Aangezien niet alle accu’s volledig leeg gevaren kunnen worden speelt dit een rol in de benutbare capaciteit van uw pakket. Onze calculator rekent dan ook met de effectieve capaciteit van het pakket. In de basis adviseert Amsterdam Electric altijd lithium accu’s aangezien deze het langst meegaan, het meest compact zijn en volledig onderhouds- en daarmee storingsvrij zijn. Echter passen lithium accu’s niet in ieder budget, daarom bieden wij ook lood-zuur/tractie accu’s, AGM accu’s, Gel accu’s en lood-carbon accu’s aan. Bij ieder type accu dat u kiest kunt u een duidelijke beschrijving met voor- en nadelen vinden.
Om inzicht te krijgen in uw verbruik en hoe lang u kunt doorvaren hebt u een shunt en display nodig. Sommige motoren worden inclusief shunt geleverd, bij sommige hebt u de keus om deze van de leverancier of een derde partij aan te schaffen. Bij de producten die Amsterdam Electric aanbiedt kunt u gemakkelijk vinden welk systeem bij u past.
Voor uw apparatuur aan boord zoals verlichting en de bilgepomp hebt u een 12 Volt of 24 Volt omvormer nodig. Zo voorziet u uw huidige stroomnet van stroom via het accupakket van de nieuwe elektrische aandrijlijn. Bij Amsterdam Electric bieden wij alleen de Victron Orion omvormers aan, in verschillende voltages en ampèrages.
Met de juiste kennis is het niet heel moeilijk om zelf een aandrijving te installeren. Toch is het vaak moeilijk om de fijne details goed te krijgen. Denk hierbij aan het correct uitlijnen van de motor, het instellen van de accudisplay en het in bedrijf stellen van de aandrijving. Voor veel taken heb je speciaal gereedschap nodig en ervaring om te weten hoe je dit gebruikt. Het loont dan ook in veel gevallen om op zijn minst een plug & play systeem aan te schaffen of het pakket in te laten bouwen via Amsterdam Electric.
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie!